آذر هاشمي ،نوازنده سنتور و آهنگساز، در گفت وگو با خبرنگار موسيقي "مهر" با اعلام اين مطلب گفت :خوشبختانه نظارت بر آموزشگاههاي موسيقي كشور از سال 1382 با برگزاري آزمون تخصصي براي مدرسان اين آموزشگاهها و كساني كه مي خواهند مجوز آموزشگاه بگيرند ازرشد كيفي بالايي برخوردار شده است.
هاشمي افزود:البته بركار آموزشگاه هايي كه مجوزآنها قبلا صادر شده ،كنترل دقيقي نمي توان داشت ؛هرچند برنامه هاي دراز مدت اين دو نهاد براي نظارت بر چگونگي تدريس در مكان ها و اساتيد مشغول به كارنيز در حال طراحي است كه البته چند سال ديگر جواب مي دهد.
وي در ادامه صحبت هاي خود، خواستارتوجه به مسائل زيربنايي موسيقي شد و خاطرنشان كرد:هم اكنون وجود مشكلاتي مانند نبود كار براي فارغ التحصيلان موسيقي از مشكلات عمده اين عرصه محسوب مي شود ؛بنابراين در چنين شرايطي فارغ التحصيلان به دليل نا كافي بودن زمان آموزش خود(سه سال در هنرستان) و غلط بودن شيوه هاي آموزشي از سواد كافي در اين عرصه برخوردار نيستند و كاري غير از تدريس در آموزشگاهها نمي توانند انجام بدهند.
اين موسيقيدان اظهار داشت :با برگزراي كارگاههاي آموزشي و همچنين آزمون هاي تخصصي براي درجه بندي مدرسان موسيقي مي توان تاثير شگرفي در سطح كيفي آموزشگاههاي موسيقي صورت داد؛البته اين نظارت بايد مداوم باشد .
وي به رشد بي رويه آموزشگاههاي كشور اشاره كرد و تصريح كرد:متاسفانه اين رشد بي رويه به ضررموسيقي و موسيقيدان تمام شده است ؛به طوري كه بدين واسطه هم شهريه آموزش موسيقي كم شده و هم عرصه آموزش موسيقي با نوعي آشفتگي و بي برنامه گي همراه شده است.
آذر هاشمي در پايان گفت :هنرستان ها پايه آموزشي هنر موسيقي محسوب مي شود؛بنابراين بايد بر نوع فعاليت اساتيد موسيقي و متد آموزشي در اين مرحله توجه اساسي كرد تا آينده اي پربار از نظر پختگي و فراواني مدرس موسيقي داشته باشيم.
نظر شما